bclose

آنچه باید در مورد ویتامین A بدانید.

آنچه باید در مورد ویتامین A بدانید.

ویتامین A (رتینول):
ویتامین A یک الکل است که در طبیعت غالبا به شکل استرهای اسیدهای چرب موجود است. بیشترین میزان ویتامین A در روغن کبد بعضی از ماهی ها نظیر کاد و تن یافت می شود. تعدادی از منابع مهم ویتامین A کبد، زرده ی تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی هستند. سبزیجات، ویتامین A بیشتری نسبت به گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و فرآورده های لبنی دارد.
به گزارش بهنود پرس ، جیره روزانه توصیه شده (RDA) توسط شورای ملی مواد غذایی و تغذیه، I.U 500 برای شخص بالغ است. منابع دیگر، نیاز روزانه انسان را یک میلی گرم ذکر کرده اند. رشد سریع، حاملگی یا شیردهی به ویتامین A را افزایش می دهد.
همچنین ویتامین A یا رتینول به عنوان ویتامین A1 شناخته می شود. شکل دیگر این ویتامین یعنی ۳-دهیدروتینال در روغن کبد ماهی یافت می گردد و A2 نامیده می شود. ویتامین A فقط در حیوانات وجود دارد و در گیاهان وجود ندارد. ویتامین A1 در تمامی حیوانات و ماهی ها و ویتامین A2 فقط در ماهی های آب شیرین یافت می شود. ارزش زیستی شکل A2 فقط ۴۰ درصد شکل A1 می باشد. منابع خوب پروویتامین A در فرآورده های گیاهی هویج، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و گل کلم می باشد. در شیر و فرآورده های لبنی مقادیر ویتامین A و کاروتن (پیش ساز ویتامین A) تحت تاثیر تغییرات فصل قرار می گیرند.

بدون دیدگاه

پاسخ دادن