bclose

عناصر کمیاب را چگونه تامین کنیم ؟

عناصر کمیاب را چگونه تامین کنیم ؟

عناصر جزئی کمیاب:
آهن: مقدار آهن با توجه به جنسیت در بدن انسان، متغیر است. کمبود آهن در مردها، بسیار نادر بوده اما در زن ها، بسیار دیده می شود. علی رغم این که تعدادی از غذاها دارای مقادیر بالایی آهن می باشند گروه بزرگی از مردم از این نظر دچار کمبود هستند. غذاهای حیوانی ممکن است دارای مقادیر بالایی آهن باشند که به خوبی جذب می شوند. عمل جذب همیشه به شکل آهن فرو می باشد.
مس: با توجه به سن متغییر است، کمبودهای مربوط به این عنصر تنها در نوزانی مشاهده شده است که مدت زمان طولانی با شیر گاو، تغذیه شده اند. مقدار نیاز به این عنصر به نظر می رسد بین ۱ تا ۳ میلی گرم در روز باشد. مس به طرز گسترده ای قابل دسترسی است، خصوصا در غذاهای حیوانی، اما نسبت آن کم می باشد.(حداکثر آن در جگر گوساله است)
روی: روی از نظر مقدار در موادغذایی و مصرف انسانی دومین عنصر ناچیز ضروری می باشد. گوشت به طور متوسط دارای ۵ میلی گرم در ۱۰۰ گرم و شیر دارای ۰٫۴ میلی گرم روی در ۱۰۰ گرم می باشد. سبزیجات از نظر روی بسیار فقیرتر هستند. میزان مورد نیاز هنوز به اثبات نرسیده است. اما تصور بر این است که سطح مورد نیاز در حدود ۱۰ میلی گرم در یک شبانه روز می باشد.
بالاترین میزان روی در صدف یافت می شود. روی موجود در گوشت به شدت به میوفیبریل ها متصل می شود و بر ظرفیت اتصال به آب اثر می گذارد.
ید: عنصری جزئی ضروری است که تقریبا به طور کامل در غده تیروئید و مقدار کمی نیز در پلاسمای خون یافت می گردد. علائم کلینیکی مربوط به کمبود این عنصر، ظهور «گواتر» می باشد که تحت عنوان «گواتر اندامیک» معروف است که خود ناشی از فعالیت بیش از حد غده ی تیروئید می باشد. اضافه کردن ید به نمک در کاهش شیوع گواتر موثر است. ماهی و صدف ماهی مقادیر بیشتری ید دارند.

بدون دیدگاه

پاسخ دادن