bclose

گوجه فرنگی، سرشار از مواد مغذی است

گوجه‌فرنگی، موثر در پیشگیری‌ از ابتلاء به دیابت

گوجه فرنگی، سرشار از مواد مغذی است

در واقع، این گیاه خطر بروز بیماری های متعدد مانند سرطان و حمله قلبی را از بین می برد. در این مطلب به خواص این گیاه اشاره می کنیم:

* گوجه فرنگی، کم کالری، کم چربی و حاوی کمی سدیم است.

* آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی به تصفیه سموم بدن کمک می کند.

* لیکوپن موجود در این سبزی رادیکال های آزاد بدن را خنثی کرده و خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد.

* افرادی که گوجه فرنگی خام مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر سرطان روده و معده قرار می گیرند.

* محققان معتقدند مصرف گوجه فرنگی خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

* این سبزی با جلوگیری از تشکیل ماده نیتروزامین (Nitrosamines)خطر بروز سرطان ریه را کاهش می دهد.

* ویتامین k موجود در آن، برای سلامت و تقویت استخوان ها مفید است و از خون ریزی پیش گیری می کند.

* خوردن منظم گوجه فرنگی، علاوه بر ایجاد نشاط، ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

* در سراسر دنیا، گوجه فرنگی به خاصیت تصفیه کننده خون شناخته شده است.

* این سبزی کبد را در مقابل بیماری سیروز محافظت می کند و سنگ صفرا را نیز از بین می برد.

* خاصیت طبیعی ضدعفونی کننده آن، بدن را در برابر عفونت های شایع محافظت می کند.

* اسید نیکوتینیک موجود در گوجه فرنگی با کاهش دادن کلسترول خون، بیماری های قلبی را دور نگه می دارد.

* مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های آن، خطر بروز بیماری پیرچشمی را کاهش می دهد.

* استفاده موضعی از گوجه فرنگی رنده شده آفتاب سوختگی و زخم را بهبود می بخشد.

* گوجه فرنگی در جلوگیری از اسهال به بدن کمک می کند و ناراحتی چشم را نیز تسکین می بخشد.

* مصرف این سبزی تاثیر مثبتی در برطرف کردن یبوست، دیابت، سوء هاضمه، یرقان و اختلالات روده ای دارد.

* گوجه فرنگی برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی در زنان باردار موثر است.

* به افرادی که از اختلالات کبد، شب کوری، چاقی مفرط و عفونت مجرای ادرار رنج می برند، مصرف روزانه این سبزی توصیه می شود.

* تحقیقات نشان داده، لیکوپن، نوعی رنگ دانه موجود در گوجه فرنگی، به افراد مسن کمک می کند تا برای مدت طولانی تری فعالیت کنند.

سس قرمز

آیا گوجه فرنگی میوه است یا سبزی. گوجه فرنگی اگرچه در واقع میوه است، به عنوان سبزی در پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای خواص غذایی و درمانی زیادی است : * میزان بالای ویتامین های A و C که حاوی بتاکاروتن است عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و به خنثی شدن رادیکال های آزاد در خون کمک می کند. توجه داشته باشید هرچه گوجه فرنگی قرمزتر باشد میزان بتاکاروتن آن بالاتر است.* از آن جا که ویتامین C موجود در گوجه با پختن از بین می رود مصرف خام آن بهتر است.* مصرف گوجه فرنگی در افراد مبتلا به دیابت قند خون را کنترل می کند.* ویتامین A موجود به تقویت قوه بینایی کمک می کند.* پتاسیم و ویتامین B موجود در آن با کاهش فشار خون و کلسترول از سکته و حمله قلبی پیشگیری می کند.* لیکوپن فراوان موجود در آن برای پوست مفید است. برای سلامت پوست به مدت ۱۰ دقیقه گوجه برش زده را روی پوست قرار دهید تا پوست تمیزتر و براق تر شود.* ویتامین A موجود در گوجه فرنگی علاوه بر تقویت و براق کردن مو برای چشم ها، دندان ها، پوست و استخوان ها نیز مفید است.* بررسی های متعدد نشان داده لیکوپن آن احتمال بروز سرطان پروستات در مردان و سرطان معده و روده بزرگ را کاهش می دهد.* گوجه فرنگی پوست را در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می کند.* ویتامین K آن از خون ریزی پیش گیری می کند.* به عنوان ضدعفونی کننده، بدن را در برابر عفونت های متعدد محافظت می کند.* استعمال موضعی آن روی پوست، زخم و آفتاب سوختگی را برطرف می کند.* بر ناراحتی گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه، ناراحتی روده ای و نیز دیابت تاثیر مثبتی می گذارد.* حالت تهوع صبحگاهی را در زنان باردار برطرف می کند.* برای استفاده بیشتر از خواص آن کمی روغن زیتون روی گوجه فرنگی خام بریزید و سپس مصرف کنید.

* مصرف آب تازه گوجه فرنگی در احیای دوباره کبد آسیب دیده موثر است

* برای سلامت بیشتر روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید.* کرومیم نوعی ماده معدنی در گوجه فرنگی میزان قند خون را کنترل می کند و مصرف آن برای بیماران دیابتی مفید است.* با ماده سرطان زا که بر اثر استعمال دخانیات ایجاد می شود، مقابله می کند.* ویتامین A موجود در آن، قدرت بینایی را تقویت می کند و مانع شب کوری می شود.* ویتامین B و پتاسیم موجود در گوجه فرنگی کاهش دهنده فشار خون و کلسترول است و در نتیجه مانع حمله قلبی، گرمازدگی و دیگر ناراحتی های خطرناک قلبی، عروقی می شود.* ویتامین A گوجه فرنگی علاوه بر تقویت و درخشندگی مو برای استخوان، پوست و دندان نیز مفید است.* برای نشاط و طراوت پوست، گوجه فرنگی له شده را به مدت ۱۰ دقیقه روی آن قرار دهید.* مصرف آن خطر بروز سرطان پروستات و معده را کاهش می دهد.* از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.* ماده غذایی چربی سوز به حساب می آید.* لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان طبیعی موجود در آن از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند. جالب این که گوجه فرنگی پخته شده نسبت به گوجه فرنگی خام دارای لیکوپن بیشتری است.* کلسیم وویتامین K، استخوان ها را تقویت و بازسازی می کند. * از بروز عفونت مجرای ادراری پیشگیری می کند.

گوجه فرنگی مینیاتوری

گوجه فرنگی مینیاتوری، نسبت به گوجه فرنگی های مرسوم شیرین تر است و به رنگ های قرمز و زرد یافت می شود. این گیاه که در تمام سال قابل دسترس است به راحتی در باغچه های منازل کشت می شود. گوجه فرنگی نسبت به میوه های دیگر سرشار از ویتامین C و A است. هر گوجه فرنگی ۱۲۰ گرمی حاوی ۲۳ میلی گرم ویتامین C است.

خواص:* به گزارش «Health news» فولات موجود در گوجه فرنگی خطر بروز سرطان روده را کاهش می دهد.* ریبوفلاوین موجود در این گیاه تکرر حمله میگرن را کاهش می دهد.* با مصرف منظم گوجه فرنگی مینیاتوری، لیکوپن موجود در آن به افراد مسن کمک می کند به مدت طولانی تری فعال بمانند. * این گیاه باعث شادابی پوست می شود.* تصفیه کننده موثر خون است.* کربوهیدرات موجود در آن، انرژی زا است و مغز و عضلات را تحریک می کند.* از آن جا که تراکم لیکوپن را در شیر مادر افزایش می دهد، مصرف آن در دوران شیردهی به مادران توصیه می شود.* گوجه فرنگی برای سلامت چشم مفید است.

گوجه‌فرنگی، موثر در پیشگیری‌ از ابتلاء به دیابت

ویتامین K و کلسیم موجود در آن علاوه بر تقویت استخوان بافت های استخوان را ترمیم می کند.

مصرف گوجه فرنگی خطر بروز سنگ کلیه و سنگ صفرا را کاهش می دهد.

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که برای تقویت مو، چشم، دندان و پوست مفید است.

پتاسیم و ویتامین B آن میزان فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد و در نتیجه مانع از بروز سکته، حمله قلبی و بیماری های خطرناک می شود.

لیکوپن موجود در آن برای پوست مفید است.

لیکوپن احتمال بروز سرطان پروستات در مردان و همچنین سرطان معده و کلورکتال را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی پخته نسبت به خام آن میزان بیشتری لیکوپن دارد.

ویتامین Aموجود در آن برای تقویت بینایی مفید است.

بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان گوجه فرنگی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

مصرف گوجه فرنگی مانع از یبوست و اسهال می شود و به طور موثر سموم بدن را دفع می کند.

احتمال عفونت مجرای ادراری و سرطان مثانه را کاهش می دهد.

ماده مغذی به نام کرومیوم موجود در آن قند خون بیماران دیابتی را کنترل می کند.

گوجه فرنگی از مواد غذایی است که در هر آشپزخانه ای یافت می شود. این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، خاصیت آرایشی نیز دارد. به نقل از سایت «هلث نیوز»، گوجه فرنگی می تواند برای کاهش آکنه، جوش های ریز و شادابی پوست موثر و مفید باشد. به جای هزینه کردن برای درمان های گران آرایشی کافی است چند نکته را درباره گوجه فرنگی در نظر داشته باشید.

منافذ بزرگ پوستی را کوچک کنید: بزرگ بودن منافذ؛ یعنی در معرض آلودگی قرارداشتن پوست.برای کوچک کردن منافذ، در یک قاشق غذاخوری آب تازه گوجه فرنگی، ۲ تا ۴قطره آب لیمو تازه اضافه و پنبه را به آن آغشته کنید و به صورت چرخشی روی منافذ ماساژ دهید و پس از ۱۰دقیقه صورت را با آب خنک بشویید. تکرار منظم این کار، به طور موثر منافذ پوست را کوچک می کند.

درمان آکنه:اسیدیته موجود در گوجه فرنگی در کاهش و از بین بردن آکنه موثر است. ویتامین A و C به طور معمول در اغلب داروهای ضد آکنه موجود است. گوجه فرنگی نیز غنی از ویتامین A، C و K است. اگر پوستتان دچار آکنه خفیف است، گوجه فرنگی را برش بزنید و قسمت داخل آن را به صورت بمالید. برای درمان آکنه های شدید، گوجه تازه را له کنید و روی صورت بمالید و پس از یک ساعت صورت خود را بشویید و مرطوب کنید.

ماسک: ماسک گوجه فرنگی و آواکادو برای پوست ترکیبی بسیار موثر است. گوجه فرنگی علاوه بر داشتن خاصیت منقبض کننده کاهش دهنده دانه های سر سیاه و چربی پوست است. آواکادو نیز تاثیر ضدعفونی و مرطوب کننده دارد. این ماسک حاوی ویتامین های A، C و E است که پوست ترکیبی (خشک و چرب) را پاکسازی می کند. پس از گذاشتن ماسک، بعد از نیم ساعت صورت خود را با آب ولرم بشویید.

سوختگی:پوست خیلی ها بر اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشید دچار سوختگی و خارش می شود؛ بنابراین نصف گوجه فرنگی را له و با ۲قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و روی صورت، گردن، دست و پا بمالید و بعد از ۲۰دقیقه بشویید.

*میزان عفونت های مجرای ادراری را کاهش می دهد و از سرطان مثانه پیشگیری می کند.*مصرف منظم آن استرس بیماران دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.*سرشار از آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین و زیزانتین است.*ویتامین B، A و C گوجه فرنگی در مقایسه با پرتقال و انگور بیشتر است.*ویتامین های موجود در گوجه فرنگی بر اثر حرارت از بین نمی رود.*مصرف روزی ۴عدد گوجه فرنگی متوسط، ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.*ویتامین C آن، سموم بدن را دفع می کند.*میزان آهن آن ۵برابر آهن موجود در تخم مرغ است. از کم خونی نیز جلوگیری می کند.*کبد و ریه را تقویت می کند، حافظه را افزایش می دهد، فشار خون و چاقی مفرط را کاهش می دهد و از بیماری پوستی پیشگیری می کند.*مصرف آن ظاهر و رنگ پوست را بهبود می بخشد.*تصفیه کننده خون است.

*ویتامین K موجود در آن از خون ریزی پیشگیری می کند.*ویتامین K و کلسیم آن، برای تقویت و بازسازی استخوان مفید است.*ویتامین A در آن باعث براقی و سلامت مو می شود.*برای از بین رفتن قرمزی چشم، یک یا ۲عدد گوجه فرنگی را ناشتا میل کنید.

بدون دیدگاه

پاسخ دادن