bclose

با پوکی استخوان چه کنیم ؟

پوکی استخوان

با پوکی استخوان چه کنیم ؟

با تغییر کیفیت ساختاری و کاهش تراکم استخوان‌ها، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد. این بیماری که با نام «پوکی استخوان» شناخته شده، به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. از میان عوامل ایجاد پوکی استخوان اولیه، می‌توان به افزایش سن، یائسگی و سبک زندگی نادرست مانند رژیم غذایی ناسالم و استعمال دخانیات و الکل و همچنین نداشتن فعالیت فیزیکی کافی اشاره کرد. اما پوکی استخوان ثانویه معمولاً به دنبال برخی بیماری‌ها مانند دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کاهش هورمون‌های رشد و حتی برخی سرطان‌ها نمایان می‌شود. در واقع پوکی استخوان همان عدم تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی است که در نهایت به تغییر کیفیت ساختاری آن منجر می‌شود. احتمال ابتلا به این بیماری بعد از جهش رشدی در دوران بلوغ افزایش می‌یابد. به عبارت ساده‌تر افراد فرصت دارند تا حدود ۳۵ سالگی تراکم استخوانی خود را به حداکثر مقدار برسانند چراکه حدوداً بعد از ۴۰ سالگی تا پایان عمر بدن از ذخیره استخوانی استفاده خواهد کرد و این امر به کاهش تراکم استخوان‌ها منجر خواهد شد.

نوشیدن سه لیوان شیر یا بیشتر در روز به سلامت استخوان‌های زنان آسیب می‌رساند.

به گزارش بهنود پرس ، استفاده از فرآورده‌های لبنی مانند شیر و ماست کم چرب و همچنین کشک کم نمک در کنار استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه و حبوبات تأثیری انکارناپذیر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد. پرهیز از مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار و استعمال دخانیات و الکل در کنار انجام فعالیت فیزیکی مناسب نیز از دیگر عوامل مهمی هستند که می‌توانند مانع ابتلا به این بیماری خاموش شوند. به همین دلیل اصلاح شیوه زندگی، تغذیه و انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب و ورزش‌های درمانی نظیر ورزش‌های تعادلی، ورزش‌های تحمل کننده وزن، شنا و پیاده‌روی بویژه در سطوح هموار می‌توانند احتمال آسیب ناشی از پوکی استخوان را در مبتلایان کاهش دهند.

بدون دیدگاه

پاسخ دادن