bclose

مقابله با چاقی نوروزی!

معایب خوردن فست فود

مقابله با چاقی نوروزی!

نوروز، فرصتی بود برای پُرخوری و چاق شدن. افزایش مصرف غذاهای پُر چرب و شیرین، نمک زیاد در تنقلات، نداشتن فعالیت بدنی، تماشای بیش از حد برنامه های تلویزیون، و به هم خوردن برنامه خواب همگی دست به دست هم می دهد تا اضافه وزن گریبانگیر عده زیادی شود. با این حساب بهتر است آگاهانه غذا بخوریم و متوجه اضافه وزن خود باشیم؛ خصوصا حالا که تعطیلات به پایان رسیده است. آجیل یکی از خوراکی های محبوب تعطیلات نوروزی است و قطعا همه ما در ایام نوروز به میزان مختلف آجیل خورده ایم. باید دانست که آجیل ها در واقع دانه های روغنی است که درصد چربی بسیار بالایی دارد. به همین علت چاق کننده است. توجه داشته باشید که مغزها یا دانه های روغنی کلسترول ندارد اما حاوی تری گلیسیرید (چربی) است. این چربی می تواند به افزایش چربی خون و در صورت مصرف بیش از اندازه به اضافه وزن بینجامد. از سوی دیگر، این مغزها به اصطلاح به بعضی از افراد نمی‌سازد. دلیل این امر این است که هضم چربی برای بعضی معده ها سخت است و تا ۴ ساعت در معده مصرف کننده باقی می ماند. حال اگر معده کسی کم کار یا کُند باشد یا ترشح اسید کمی داشته باشد، به خاطر چربی بالای آجیل، این مواد مدت زمان طولانی‌تری در معده اش باقی می ماند و در این حالت است که می گوییم معده سنگین شده است. از طرف دیگر بیشتر آجیل ها حاوی نمک بسیار زیادی است و این مقدار نمک در افزایش فشار خون نقش اساسی دارد. مشکل دیگری که آجیل ها به وجود می آورند این است که هم زمان با مصرف فراوان آجیل آب کافی مصرف نمی شود و فرد دچار از دست دادن آب بدن می شود. به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن باعث سرگیجه و تورم در دست و پا می‌شود. مهم ترین کاری که برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی حفظ تعادل در رژیم غذایی است. واقعیت این است اگر یک وعده به شام دعوت شدید، ناهار را سبک بخورید تا در مهمانی کالری مازاد دریافت نکنید. متخصصین تغذیه سفارش کرده اند: هرگز وعده های غذایی را حذف نکنید حتی اگر چند لقمه نان باشد. اگر در وعده شام تنوع غذایی دارید سالاد و سبزیجات را انتخاب کنید و فقط یک نوع غذا در حجم کم بخورید. به جای سس از مخلوط ماست، آب لیمو و روغن زیتون استفاده کنید. آرام غذا بخورید و خوب بجوید. هرچه مدت زمان بیشتری به جویدن ادامه دهید زودتر احساس سیری پیدا خواهید کرد. در پایان هم پیاده روی را فراموش نکنید.

مهندس مصطفی بیان / کارشناس علوم و صنایع غذایی

سردبیر و مدیر مسوول سایت خبری و اطلاع رسانی بهنود پرس

بدون دیدگاه

پاسخ دادن